تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي: مفاهيم، تاريخچه و راهبردها

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي: مفاهيم, تاريخچه و راهبردها :


سال انتشار : 1398

تعداد صفحات : 22

چکیده مقاله:

امروزه نقش دانشگاه ها (و دیگر موسسات تحقیقاتی) در تقویت انتقال فناوری و رشد اقتصادی, به عنوان یک عنصر حیاتی در توسعه علمی و تکنولوژیکی در نظر گرفته می شود. شروع تجاری سازی فناوری های حاصل ازتحقیقات از آمریکا با تصویب لایحه بای دول و گسترش آن به کشورهای دیگر چون برزیل, فدراسیون روسیه, چین, آفریقای جنوبی و . . , با تصویب قوانین و اتخاذ سیاست هایی در خصوص حقوق مالکیت فکری مخترعان و اختراعات؛ تاسیس دفاتر و دوایر در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی برای پیگیری فرایند تجاری سازی و همچنین توسعه فزاینده الگوها و روش های مختلف تجاری سازی را به همراه بوده است. تاکنون استراتژی های مختلفی برای تجاری سازی معرفی گردیده است.. راهبردهای مطرح در زمینه تجاری سازی تحقیقات را می توان شامل مجوزدهی, اتحاد استراتژیک, توسعه یک شرکت جدید بر اساس فناوری های دانشگاهی, نمایشگاه, قراردادهای تحقیقاتی مشترک(پروژه ها), ارئه خدمات مشاوره ای, شبکه های انتقال فناوری و شبکه های نوآوری, سرمایه گذاری ریسک پذیر, مشارکت یک جانبه یا فروش, یکپارچگی و ادغام, سرمایه گذاری جدید, آموزشی- پژوهشی, ارتباطی, ایجاد و تقویت سازمان های پژوهش بنیان دانست. این مطالعه تلاش دارد تا با استفاده از روش تحقیق کتابخانه ای تاریخچه تجاری سازی تحقیقات در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی جهان را مورد بررسی قرار داده و اقدامات اتخاذ شده به منظور تحقق تجاری سازی تحقیقات را شناسایی نماید. بعلاوه ضمن مطالعه راهبردهای تجاری سازی شرایط لازم برای بکارگیری آنها را مورد مطالعه قرار دهد.

لینک کمکی